خانه ی زبانشناسی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم مطالب مفید باشد.اين وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات زبان شناسی به منظور استفاده دوستداران زبانشناسی طراحي شده است اميد است تمامي كساني كه به نوعي از اين وبلاگ بازديد مي نمايند راهنماييهاي خود را از من در جهت ارتقا و رشد روز افزون آن دريغ نفرمايند. .
نويسندگان
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 21:19 :: نويسنده : رحیمی

 معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی
توصيه جدّی می‌شود که معيارهای زير در هر مقاله علمی - پژوهشی مورد رعايت قرارگيرند. رعايت اين معيارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذيرش آن را در يک مجله علمی - پژوهشی افزايش می‌دهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شده‌اند.
• استدلال‌ها و بحث‌ها در کليت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبيات تحقيق آورده شده‌اند.
• منطق و پيوستگی بين استدلال‌ها رعايت شده است.

 

ب- برخورداری از يک سازمان منسجم:
• مقاله از يک ساختار شفاف مفهومي برخوردار است.
• عنوان‌ها و زير‌عنوان‌های مناسب، صحيح و مرتبطی به کار برده شده‌اند.
• نظام ارجاع دهي با ثبات و مناسب است.

پ- برخورداری از يک محوريّت تحقيقی در کلّيت و ترکيب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکيب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکري در باره عنوان اصلي ديده مي‌شود.
• مفاهيم مرتبط به نحو مناسبي تحقيق شده‌اند.
• استدلال‌ها و اثبات‌ها به وسيله مدارک و مستندات يا ارجاعات پشتيباني شده‌اند.
• شواهد کافی براي فهم موضوع وجود دارد.
• ادبيات تحقيق مورد نقد و تحليل قرار گرفته‌اند.
• ارتباط لازم بين ادبيات تحقيق و موضوع مورد تحقيق مقاله ارائه شده است.

3- ساختار عمومی مقاله
يک مقاله تحقيقی به طور کلی می‌تواند در برگيرنده ساختاری مشابه ساختار زير باشد.

1) عنوان مقاله:
• پرهيز از عنوان‌های کلی و روزنامه‌ای؛
• استفاده از صفت و موصوف‌های لازم برای گوياتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابيت برای جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و يادآوردنی؛
• پرهيز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به اين نکته که عنوان يک برچسب است نه جمله.
2) نام نويسنده/نويسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضويتی نويسنده يا نويسندگان.
3) چکيده:
• دربرگيرنده (معرفی کلی و گويای تحقيق / بيان هدف و قلمرو تحقيق، اهميت کلّی تحقيق ، مروری فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّی به نوآوری‌ها و دستاوردهای مقاله)؛
• پرهيز جدی از آوردن مراجع، فرمول و علامت‌های ويژه؛
• رعايت کوتاهی و فشرده بودن ( در حد يک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به اين نکته که تعداد افرادی که چکيده را می‌خوانند بسيار بيشتر از کسانی است که مقاله را می‌خوانند.
4) کليد واژه‌ها:
• تا سقف پنج کلمه و يا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعريف مسئله و قلمرو تحقيق؛
• طرح اهميت تحقيق؛
• طرح سوابق تاريخی موضوع؛
• طرح طبقه‌بندی‌ها و شاخه‌های مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاريف اصطلاخات اصلی و علائم و اختصارات؛
• مروری کلی بر بقيه مقاله.
• اين بخش می‌تواند با بخش بعدی ترکيب شود.
6) بررسی ادبيات موضوع/ سابقه تحقيق:
• طرح سابقه بر اساس يک نظم زمانی/ ديدگاهی/مکتب فکری يا هر طبقه‌بندی ديگر؛
• طرح ارتباط ادبيات مورد بررسی با موضوع تحقيق؛
• بيان نقاط قوّت، ضعف و محدوديت‌های ادبيات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصی و تعصب آميز؛
• طرح يافته‌های موافق و مخالف در ادبيات؛
• ارائه روند و سير تحقيق و طرح جهت‌گيری آن؛
• نقد و بررسی تئوری‌های طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زمانی مورد بررسی؛
• برقراری ارتباط بين ادبيات موضوع با موضوع مورد تحقيق.
7) بدنه اصلی مقاله:
• متشکل از يک تا چند بخش و در برگيرنده اصل تحقيق و مطالعه نظير روش و متدولوژی، فرضيات، مدل رياضی.
8) نتايج ارائه خروجی‌های آزمايش‌ها، مدل‌ها يا محاسبات.
9) بحث در باره نتايج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعميم‌های ممکن؛
• ارائه تحليل مدل يا تئوری؛
• ارائه ارتباط بين نتايج و تحليل‌ها.
• جمع بندی و نتيجه‌گيری طرح نتايج مهم و پيامدهای آنها؛
• بيان استثناء ها و محدوديت‌ها؛
• طرح افق‌های تحقيقاتی برای ادامه و توسعه تحقيق.
10) سپاسگزاری (در صورت نياز):
• قدردانی از مؤسسات و يا اشخاصی که در به ثمر رسيدن تحقيق و يا بهتر انجام شدن فعاليت‌های مربوط به مقاله تأثيرگذار بوده‌اند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پيوست‌ها (در صورت نياز):
• ارائه مطالب ضروری برای فهم و پشتيبانی از مطالب اصلی مقاله.


4- موارد ويرايشی
• رعايت ملاحظات دستوری در جملات و سعی در نوشتن جملات کوتاه و گويا؛
• شماره گذاری عنوان بخش‌ها و زيربخش‌ها؛
• شماره گذاری روابط و فرمول‌ها؛
• ارائه شرح مفيد و گويا در بالای جداول و پائين شکل‌ها؛
• شماره گذاری جداول و شکل‌ها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهی به هر جدول و يا هر شکل در متن از طريق شماره مربوطه؛
• رعايت دندانه‌گذاری مناسب به منظور تفکيک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهيز از شکسته‌شدن کلمات در دو خط متوالی (نظير "می" در آخر خط و "شود" در ابتدای خط بعدی)؛
• پرهيز از کپی‌کردن تصاوير ناخوانای مراجع و منابع، سعی در بازطراحی آنها با ذکر دقيق مأخذ در ذيل آنها.

5- نکات ويژه
• سعی جدی در ثبات رويه‌های اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکل‌ها، نوع خطوط لاتين در کلمات لاتين, فاصله شماره‌ها با متن يا روابط)؛
• الگوبرداری از ساختار آخرين مقالات منتشر شده در نشريه يا ژورنال هدف (نشريه‌ای که قصد داريد مقاله خودرا برای انتشار ارسال داريد)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دريافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاری تهيه مقالات مروری به محققان با تجربه و نويسندگانی که در زمينه مورد بررسی صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در اين رابطه منتشر نموده‌اند؛
• اطمينان از دسترسی به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ويژه مقالات جديد؛
• رعايت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعاليت علمی و تحقيقی است. مراعات نمودن اين اصول از ضرورت بسيار بالائی برخوردار است.

 
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 20:46 :: نويسنده : رحیمی

 


در این مقاله که در نقد و نظر ـ شماره ۳۸-۳۷ - بهار و تابستان ۱۳۸۴ بچاپ رسیده بود در مورد مطالب عام و دانش زبانشناسی همگانی در یک نگاه کلی، صحبت شده است.

مطالعه این مقاله حالت مقدماتی داشته و به همین واسطه برای جمع بندی مطالعات دوستان عزیز کنکوری مناسب است. بعلت نزدیکی به کنکور توصیه میکنم حتما این مقاله را در جمع بندی مطالبتون بخونید.

نوشته: آقای مصطفى ملكیان


ادامه مطلب را از اینجا بخوانيد
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 20:32 :: نويسنده : رحیمی

 

معرفی رشته زبانشناسی همگانی - مقطع

 کارشناسی ارشد

 

نظر به گسترش و پیشرفت قابل ملاحظه علم زبان شناسی نوین و اهمیت دستاوردهای نظری و کاربردی آن و با توجه به نیاز کشور به تربیت زبانشناسان متخصص برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی بیشتر به لحاظ وجود مسایل زبانی در ایران به عنوان یک کشور چند زبانه، تهیه طرح آموزشی جدید در رشته زبان شناسی همگانی به عهده کمیته تخصصی زبان شناسی گذاشته شد. این کمیته به تهیه پیش نویس برنامه آموزشی جدید برای دوره کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی پرداخت و در مراحل مختلف پیش نویس مزبور را به نظر خواهی متخصصان در دانشگاهها و موسسات پژوهشی گذاشت. طرح حاضر شکل اصلاح شده و نهائی آن پیش نویس است. 
مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی به شرح زیر به تصویب شورایعالی برنامه ریزی رسید. 

 

طول دوره تحصیل

دوره کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی همگانی حداقل 5 نیمسال تحصیلی با احتساب یک نیمسال برای دروس پیش نیاز کمبود و به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته است. تعداد واحدهای لازم برای فراغت از تحصیل در این دوره 28واحد (دروس پایه، تخصصی، اختیاری و پایان نامه ) است. با احتساب 10 واحد دروس کمبود تعداد کل واحدها 48 می باشد.

تعداد واحدها

 

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی علاوه بر 2یا 4 واحد دروس عمومی ( در صورتیکه آن دروس را در دوره کارشناسی نگذارنده باشند) مجموعاً 24 واحد دروس تخصصی و 4 واحد پایان نامه به شرح زیر خواهند گذراند: 
تعداد کل واحدهای درسی برای فراغت از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی 42 واحد (شامل 38 واحد از دروس اختصاصی و 4 واحد از دروس عمومی) است. دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی پذیرفته می شوند قبل از انتخاب واحدهای دروس تخصصی باید با تشخیص گروه زبانشناسی مربوط تا 10 واحد درس کمبود را (علاوه بر سی و هشت واحد دروس تخصصی )بگذرانند. 

 

 

 

برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی


    

خير کد درس نام درس (اختياري) نوع    
ترم 1
1 31205002 آشنائی با کامپیوتر خير اصلي     
2 31230010 واج شناسی خير اصلي    
3 31230021 ساخت واژه خير اصلي    
4 31230032 اصول معنی شناسی خير اصلي     
5 31230043 تاریخ زبان شناسی خير اصلي     
6 31230054 مکاتب جدید زبان شناسی خير اصلي     
7 31230065 دستور گشتاری خير اصلي     
8 31230076 زبانشناسی تاریخی و تطبیقی -1 خير اصلي     
9 31230156 اصول معنی شناسی خير اصلي     
10 31232083 روانشناسی زبان -1 خير اصلي     
11 31232094 تجزیه و تحلیل کلام و کاربرد شناسی زبان خير اصلي     
12 31232107 زبان شناسی رایانه ای وفرهنگ نگاری خير اصلي     
13 31233019 زبانشناسی کاربردی خير اصلي    
14 31233031 ساخت زبان فارسی خير اصلي    
15 31233100 جامعه شناسی زبان خير اصلي     
16 31233111 شیوه استدلال نحوی خير اصلي     
17 31233133 گویش شناسی خير اصلي     

 

به نقل از سایت دانشگاه فردوسی

دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 20:12 :: نويسنده : رحیمی

 chomsky.info 
The Noam Chomsky Website

Books
 
Articles
 
Audio & Video
 
Interviews
 
Bios
What's New


Noam Chomsky

photo by John Soares

Talks
 
Debates
 
On Chomsky
 
Letters
 
About

 

 

 

Atom 1.0 Feed

RSS 2.0 Feed

 

 

 

 

chomsky.info

Copyright Noam Chomsky 2011
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 20:12 :: نويسنده : رحیمی

 chomsky.info 
The Noam Chomsky Website

Books
 
Articles
 
Audio & Video
 
Interviews
 
Bios
What's New


Noam Chomsky

photo by John Soares

Talks
 
Debates
 
On Chomsky
 
Letters
 
About

 

 

 

Atom 1.0 Feed

RSS 2.0 Feed

 

 

 

 

chomsky.info

Copyright Noam Chomsky 2011
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 20:8 :: نويسنده : رحیمی

 ریشه کلمات اولیه ای که کودکان فرا میگیرند...

ریشه های کلمات اولیه کودکان

ترجمه : مهدی سعید بنادکی

کودکان  معمولا از ۱۲ ماهگی شروع به صحبت میکنند اما مغز آنها پردازش جنبه های مختلفی از زبان را زودتر از این زمان شروع کرده است. بنابراین وقتی کودکان شروع به صحبت میکنند آنها تقریبا صد واژه را میشناسند. آگرچه مطالعه چگونگی فراگیری زبان اول در کودکان کاری دشوار است اما محققان در تلاشند تا دیدگاههای قدیمی در ارتباط با زبان آموزی کودکان را با مطالعات جدید تغییر دهند. این تحقیق در اکتبر ۲۰۰۸ و در مجله روانشناسی Psychological Sience منتشر شد.

کودکان در متمایز کردن صداها و آواهای زبان استعدادبی نظیری دارند. اما با گذر زمان آنها این توانایی را در متمایز ساختن آواهای زبانهای دیگری غیر از زبان مادریشان از دست میدهند. بعنوان مثال کودکان ۶ ماهه انگلیسی قادر بودند تا همخوانهای مشابه در زبان هندی را که در انگلیسی وجود ندارد، شناسایی و از یکدیگر تمییز دهند. در حالیکه کودکان ۱۲ ماهه از این توانایی برخوردار نبودند.

از دهه ۱۹۸۰ تا بحال دانشمندان بر این عقیده بودند که کودکان کمتر از ۷ سال به همخوانها و واکه های زبان مادریشان توجه خاصی میکنند و حتی زمانهاییکه زبانی غیر از زبان مادریشان را بشنوند نیز این اتفاق می افتد. اما امروزه و در مطالعات اخیر دانشمندان بیشتر به این موضوع مپردازند که کودکان چگونه توانایی آموختن و تحلیل کردن تمامی کلمات را دارند؟ این تحقیق نشان میدهد که کودکان نه تنها آواهای گفتار را می آموزند بلکه شکل شنیداری لغات را نیز یاد میگیرند. به این دلیل کودکان نه تنها از اجزاء سازنده کلمات آگاهی دارند بلکه تمامی لغات را نیز از نظر شکل و فرم میشناسند.این شکل شنیداری لغات به کودکان این شانس را میدهد تا دامنه لغات خود را گسترش داده و نتیجتا در آینده باعث یادگیری آسانتر و افزایش دانش گرامری کودکان خواهد شد.

کودکان از حدود ۸ ماهگی شروع به یادگیری فرم های آوایی (Phonological Forms) و دگرگونیهای اصوات در زبان می کنند و در این سن قادر به بازشناختن آنها هستند، در حالیکه شاید معنای خود کلمه را هنوز نمی شناسند. این آشنایی با لغات باعث افزایش و گسترش دامنه لغات کودکان میشود. مطالعات جدید  نشان داده است که یک کودک ۱۸ ماه که با فرم کلمه (Word Form) آشناست بهتر میتواند معنای آن لغت را بیاموزد و آنرا از لغات دیگر با صداها و تلفظ های مشابه تمییز دهد.

شناخت شکل واژگان شاید بتواند به کودکان در استنباط اینکه زبان چگونه کار میکند، کمک کند. به عنوان مثال یک کودک ۵/۷ ماه نمی تواند تشابه یک لغت را با آهنگها (Intonations) تشخیص دهد و یا اینکه اگر کلمه ای توسط یک مرد و بار دیگر توسط یک زن بیان شود نمیتواند به تشابه این دو پی ببرد و بفهمد که این زن و مرد یک کلمه را بیان کرده اند. در حالیکه در سن ۱۰ ماهگی اگر یک کلمه با آهنگهای مختلف و توسط گویشوران متفاوت گفته شود، کودک براحتی تشخیص میدهد که در تمامی موارد یک واژه گفته شده است. نکته دیگری که دانشمندان در این تحقیق به آن رسیدند این بود که اگر چه کوکان قادرند بین واکه های بلند و کوتاه زبان مادریشان تفاوت قائل شوند اما آنها این تفاوت را جزئی از قواعد و قوانین زبان توصیف میکنند. به عنوان مثال یک کودک ۱۸ ماه آلمانی tam - taam را دو کلمه متفاوت انگاشت در حالیکه یک کودک 1۸ ماهه انگلیسی این دو کلمه را یکسان پنداشت.

سوالی که در اینجا مطرح میشود آنست که محققان چگونه می فه�ند که کودکان درباره شکل و فرم کلمات چه می دانند در حالیکه این کودکان هنوز قادر به حرف زدن نیستند؟

یکی از روشهایی که مورد استفاده قرار میگیرد بر پایه این حقیقت است که کودکان و اطفال دوست دارند به تصاویر و اشیایی که ما به آنها اشره میکنیم، نگاه کنند. در این روش و در هنگام آزمایش، محقق کاملا و با دقت بسیار حرکات چشم کودک را هنگامیکه به دو شکل یا شی مختلف (مثلا یک سیب و یک سگ) نگاه میکند، زیر نظر دارد.مثلا محقق نام یکی از دو شی را میبرد و مواظب است که کودک به شی درست نگاه میکند یا نه؟ در این هنگام محقق به آرامی یکی از آواها را تغییر میدهد مثلا بجای dog میگوید tag و کاملا مراقب است که عکس العمل کودک نسبت به این تغییر چگونه است. آیا کودک به عکس سگ نگاه میکند ؟ آیا زمان نگاه کردنش به عکس سگ کمتر میشود؟ و یا اینکه آیا نسبت به این تغییر در کلمه بی تفاوت است؟

نتیجه این مطالعات آن بود که اگر یکی از آواهای کلمه ای اشتباه تلفظ شود کودکان به آن شی نگاه نمیکنند. یعنی وقتی به جای dog گفته شود tag آنها به عکس سگ نگاه نمیکنند. و نتیجه مطالعات جدید نشان میدهد که کودکان در یک سالگی قادرند تا تلفظ اشتباه در لغت را تشخیص دهند.

این تحقیق جدید در فراگیری زبان اول توسط کودکان نشان میدهد که کودکان شکل بسیاری از لغات را می آموزند و سپس به جمع آوری اطلاعات درباره چگونگی استفاده از این فرمها می کنند. محققان خاطر نشان میکنند که " این فرمهای لغات word forms اساس و پایه دامنه لغات کودک در مراحل ابتدایی است. و همچنین به کودک در یادگیری گرامر ، سیستم تلفظ و نظام آوایی زبان کمک میکند"

بعلاوه بین عملکرد کودک در یادگیری لغات و آنچه کودک در آینده از زبان مادریش می آموزد رابطه ای وجود دارد. نویسنده این تحقیق خاطر نشان میسازد که " آزمایش توانایی کودکان بسیار خردسال در تفسیر زبان گفتاری چه با شناسایی لغات جدید و چه با درک جملات ، ممکن است باعث دستیابی به نکات حساستری از نتایج درباره زبان کودکان گردد."

 
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 18:19 :: نويسنده : رحیمی

 زندگینامه: نوام چامسکی


آورام نوآم چامسکی، زبان‌شناس و نظریه پرداز یهودی - آمریکایی در سال ۱۹۲۸ در فیلادلفیای آمریکا متولد شد.

نظریه معروف وی دستور زایشی- گشتاری است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد.

تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چگونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت. مقالات و کتاب‌های نوام چامسکی آغازگر پژوهش‌های نوینی در عرصه روان‌شناسی زبان شد.

وی از سال ۱۹۵۵ در موسسه تکنولوژی ماساچوست به عنوان استاد زبان‌شناسی مشغول به تدریس شد و از سال ۱۹۷۶ در همین موسسه به مقام استادی رسید.

چامسکی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا نیز هست.

برخی از آثار ترجمه شده چامسکی:

  • نئولیبرالیسم و نظم‌جهانی
  • آمریکای بزرگ و حقوق بشر
  • دهه جنگ سرد: روند جنگ سرد در دهه ۱۹۸۰
  • مثلث سرنوشت ساز، فلسطین، آمریکا و اسرائیل
  • دمکراسی بازدارنده
  • 11 سپتامبر
  • سلطه یا بقا: طرح سلطهٔ آمریکایی
  • ساختارهای نحوی
  • زبان‌شناسی دکارتی: فصلی از تاریخ تفکر عقلگرا
  • دانش زبان: ماهیت، منشاء و کاربرد آن
  • کنترل رسانه‌ها
 
دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: 18:15 :: نويسنده : رحیمی

 معیارهای یک مقاله علمی - پژوهشی

الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شده‌اند.
• استدلال‌ها و بحث‌ها در کلیت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبیات تحقیق آورده شده‌اند.
• منطق و پیوستگی بین استدلال‌ها رعایت شده است.

ب- برخورداری از یک سازمان منسجم:
• مقاله از یک ساختار شفاف مفهومی برخوردار است.
• عنوان‌ها و زیر‌عنوان‌های مناسب، صحیح و مرتبطی به کار برده شده‌اند.
• نظام ارجاع دهی با ثبات و مناسب است.

پ- برخورداری از یک محوریّت تحقیقی در کلّیت و ترکیب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکیب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکری در باره عنوان اصلی دیده می‌شود.
• مفاهیم مرتبط به نحو مناسبی تحقیق شده‌اند.
• استدلال‌ها و اثبات‌ها به وسیله مدارک و مستندات یا ارجاعات پشتیبانی شده‌اند.
• شواهد کافی برای فهم موضوع وجود دارد.
• ادبیات تحقیق مورد نقد و تحلیل قرار گرفته‌اند.
• ارتباط لازم بین ادبیات تحقیق و موضوع مورد تحقیق مقاله ارائه شده است.

3- ساختار عمومی مقاله
یک مقاله تحقیقی به طور کلی می‌تواند در برگیرنده ساختاری مشابه ساختار زیر باشد.

1) عنوان مقاله:
• پرهیز از عنوان‌های کلی و روزنامه‌ای؛
• استفاده از صفت و موصوف‌های لازم برای گویاتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابیت برای جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و یادآوردنی؛
• پرهیز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به این نکته که عنوان یک برچسب است نه جمله.
2) نام نویسنده/نویسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضویتی نویسنده یا نویسندگان.
3) چکیده:
• دربرگیرنده (معرفی کلی و گویای تحقیق / بیان هدف و قلمرو تحقیق، اهمیت کلّی تحقیق ، مروری فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّی به نوآوری‌ها و دستاوردهای مقاله)؛
• پرهیز جدی از آوردن مراجع، فرمول و علامت‌های ویژه؛
• رعایت کوتاهی و فشرده بودن ( در حد یک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به این نکته که تعداد افرادی که چکیده را می‌خوانند بسیار بیشتر از کسانی است که مقاله را می‌خوانند.
4) کلید واژه‌ها:
• تا سقف پنج کلمه و یا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعریف مسئله و قلمرو تحقیق؛
• طرح اهمیت تحقیق؛
• طرح سوابق تاریخی موضوع؛
• طرح طبقه‌بندی‌ها و شاخه‌های مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاریف اصطلاخات اصلی و علائم و اختصارات؛
• مروری کلی بر بقیه مقاله.
• این بخش می‌تواند با بخش بعدی ترکیب شود.
6) بررسی ادبیات موضوع/ سابقه تحقیق:
• طرح سابقه بر اساس یک نظم زمانی/ دیدگاهی/مکتب فکری یا هر طبقه‌بندی دیگر؛
• طرح ارتباط ادبیات مورد بررسی با موضوع تحقیق؛
• بیان نقاط قوّت، ضعف و محدودیت‌های ادبیات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصی و تعصب آمیز؛
• طرح یافته‌های موافق و مخالف در ادبیات؛
• ارائه روند و سیر تحقیق و طرح جهت‌گیری آن؛
• نقد و بررسی تئوری‌های طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زمانی مورد بررسی؛
• برقراری ارتباط بین ادبیات موضوع با موضوع مورد تحقیق.
7) بدنه اصلی مقاله:
• متشکل از یک تا چند بخش و در برگیرنده اصل تحقیق و مطالعه نظیر روش و متدولوژی، فرضیات، مدل ریاضی.
8) نتایج ارائه خروجی‌های آزمایش‌ها، مدل‌ها یا محاسبات.
9) بحث در باره نتایج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعمیم‌های ممکن؛
• ارائه تحلیل مدل یا تئوری؛
• ارائه ارتباط بین نتایج و تحلیل‌ها.
• جمع بندی و نتیجه‌گیری طرح نتایج مهم و پیامدهای آنها؛
• بیان استثناء ها و محدودیت‌ها؛
• طرح افق‌های تحقیقاتی برای ادامه و توسعه تحقیق.
10) سپاسگزاری (در صورت نیاز):
• قدردانی از مؤسسات و یا اشخاصی که در به ثمر رسیدن تحقیق و یا بهتر انجام شدن فعالیت‌های مربوط به مقاله تأثیرگذار بوده‌اند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پیوست‌ها (در صورت نیاز):
• ارائه مطالب ضروری برای فهم و پشتیبانی از مطالب اصلی مقاله.


4- موارد ویرایشی
• رعایت ملاحظات دستوری در جملات و سعی در نوشتن جملات کوتاه و گویا؛
• شماره گذاری عنوان بخش‌ها و زیربخش‌ها؛
• شماره گذاری روابط و فرمول‌ها؛
• ارائه شرح مفید و گویا در بالای جداول و پائین شکل‌ها؛
• شماره گذاری جداول و شکل‌ها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهی به هر جدول و یا هر شکل در متن از طریق شماره مربوطه؛
• رعایت دندانه‌گذاری مناسب به منظور تفکیک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهیز از شکسته‌شدن کلمات در دو خط متوالی (نظیر "می" در آخر خط و "شود" در ابتدای خط بعدی)؛
• پرهیز از کپی‌کردن تصاویر ناخوانای مراجع و منابع، سعی در بازطراحی آنها با ذکر دقیق مأخذ در ذیل آنها.

5- نکات ویژه
• سعی جدی در ثبات رویه‌های اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکل‌ها، نوع خطوط لاتین در کلمات لاتین, فاصله شماره‌ها با متن یا روابط)؛
• الگوبرداری از ساختار آخرین مقالات منتشر شده در نشریه یا ژورنال هدف (نشریه‌ای که قصد دارید مقاله خودرا برای انتشار ارسال دارید)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دریافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاری تهیه مقالات مروری به محققان با تجربه و نویسندگانی که در زمینه مورد بررسی صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در این رابطه منتشر نموده‌اند؛
• اطمینان از دسترسی به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ویژه مقالات جدید؛
• رعایت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعالیت علمی و تحقیقی است. مراعات نمودن این اصول از ضرورت بسیار بالائی برخوردار است.

6- کلام پایانی
نوشـته حاضر با دریافت نظرات اصلاحی و پیشـنهادی شما به طور قطــع بهتر و کاملتر خواهـد شد. نویسنده در انتــظار دریافت تجارب و دیدگاه‌های نقادانه و عالمانه شما در باره موضوع این نوشتار است. بدیهی است در نسخه‌های بعدی نکات متذکر شده شما با ذکر نامتان لحاظ خواهد شد.
 
پيوندها
  • ساعت رومیزی ایینه ای
  • رقص نور لیزری موزیک

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خانه زبانشناسی و آدرس linguistics4all.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 48
بازدید کل : 2812
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1